Elektrische Vespa maakt de wereld stiller

Een scooter die rijdt door de straat, het is een bekend gezicht. Maar ditmaal zonder het beruchte geluid, want de Elettrica is de eerste elektrische Vespa met stille motor. Het is niet de eerste e-scooter, en daar is ook een reden voor. Want deze Vespa scooter is niet ontworpen om de eerste te zijn, maar wel de beste. Wat deze elektrisch aangedreven scooter zo bijzonder maakt kun je op deze pagina lezen.

 

Vespa scooter brengt oud en nieuw samen

Het Italiaanse scootermerk is alom bekend, het is dé standaard waar alle andere scooterfabrikanten mee worden vergeleken. Ze hebben dus een naam hoog te houden, en met de Elettrica zijn ze hier glorieus in geslaagd. De ontwerpers zijn er zich van bewust dat het klassieke design behouden moet worden om de consument aan te spreken, toch is er behoefte aan vernieuwing. De Vespa scooter is een perfect voorbeeld van bestaande kwaliteiten combineren met nieuwe ontwikkelingen. Dat ze daarbij niet altijd voorop lopen lijkt een bewuste strategie. Laat anderen de hete kastanjes maar uit het vuur halen!

 

Nieuwe Primavera met een stekker

De Elettrica is duidelijk gebaseerd op de Primavera, en daar is niets mis mee. Het klassieke uiterlijk met een moderne aandrijving en de laatste technische snufjes is een slimme keuze geweest, uiteraard zijn er een flink aantal subtiele aanpassingen doorgevoerd in zowel het uiterlijk als de bediening. Denk aan het digitale console voor optimale controle, een USB aansluiting en het eigen Vespa Multimedia Platform. Gebruik hiervoor een Bluetooth helm, zo kun je genieten van alle multimedia functionaliteit. De joystick is niet voor spelletjes bedoeld, maar voor een eenvoudige én veilige bediening tijdens het rijden.

 

Elettrica elektrische Vespa

De eerste elektrisch aangedreven scooters hadden vaak nog een beperkte actieradius, je moest steeds bijladen. De aandrijving was niet altijd even strak, en de techniek liet nogal eens te wensen over. Dat is de reden geweest dat de elektrische Vespa een tijdje op zich heeft laten wachten. Ze doen iets goed, of helemaal niet. De Elettrica heeft zowel een Power als een Eco modus, zo kun je kiezen voor maximale snelheid of een maximale actieradius. Dat deze standen precies gelijk zijn aan de maximumsnelheid voor een snorfiets of bromscooter lijkt haast geen toeval te zijn. Sjouwen met grote accu’s is niet nodig, er zit gewoon een elegante kabel verwerkt in de zitting. De opbergruimte is daarmee wat kleiner geworden, er blijft gelukkig voldoende ruimte over voor een helm en slot.

 

Het wordt stiller op straat met e-scooters

Hoewel er veel wordt gesproken over duurzaamheid en milieuvriendelijke voertuigen, zet Vespa deze scooter vooral in als stil alternatief voor rumoerige vervoermiddelen. Scooters staan bekend om de ronkende motoren en de stank van benzine. Dat kan heel stoer klinken op de racebaan en buiten de bebouwde kom, maar niet zo handig als je daarmee de baby van de buren in de ochtend wakker maakt. Weg met die stank van benzine in de schuur, omarm de stilte van een rit door de verlaten stad als je terugkeert van een avondje stappen. Dat is wat je met deze Vespa scooter te wachten staat.

 

Nooit meer tanken

Ook geschikt voor ongeduldige rijders, deze slogan zou gerust op de elektrische Vespa mogen staan. Dit merk was namelijk de eerste met een snellaad functie voor een e-scooter. Zo kun je in slechts één uur tijd tot maar liefst tachtig procent van de accu opladen. Dat principe kennen we al van luxe auto’s zoals de Tesla, voor scooters is dit helemaal nieuw én een goede reden om de introductie van de eerste Vespa scooter op elektriciteit even uit te stellen. Het is ook zeker niet de goedkoopste e-scooter op de markt, ze gaan wel altijd voor de beste.

 

Als je de aankoop van een e-scooter even hebt uitgesteld in afwachting van een e-Vespa, worden al jouw dromen waargemaakt. Met deze fluisterstille Vespa scooter kun je de buren ook lekker laten dromen!