Maak met slimme Internet marketing het verschil

De verschillende mogelijheden van Internet marketing

Internet marketing is een breed gebied waarbinnen een online marketeer actief is. Om alle facetten van internet marketing te kunnen benutten is er veel kennis noodzakelijk tot vaak op detail van elk kanaal welke hiervan kan worden ingezet. Er zijn momenteel 19 marketingkanalen waarmee een internet marketeer je bedrijf kan helpen beter te presteren. Welk marketingkanaal hierbij uiteindelijk wordt ingezet en waarom is vaak de keuze van deze specialist. Maar is die keuze nu alleen gebaseerd op de kennis van de specialist? En wanneer werkt iets nu wel of niet? Veel bedrijven huren een online marketeer in om hun te helpen bij bijvoorbeeld het opzetten van een Google Adwords campagne of een goede nieuwsbrief. Ook linkbuilding of een viral sweep campagne zijn vaak onderwerpen die aan bod komen. 

Meten is weten

Ongeacht welk marketingkanaal er wordt gekozen het is enorm van belang dat er wel een goede keuze moet worden gemaakt voor het marketingkanaal wat werkt. Om dit te kunnen beoordelen is een pilot vaak al voldoende om aan te kunnen tonen hoe succesvol een bepaald onderdeel voor uw organisatie kan zijn. We noemen dit in vaktermen ook wel “Traction”. Om traction te kunnen beoordelen moeten we kunnen meten wat er precies gebeurd. Een voorbeeld hiervoor kan zijn dat we een google shopping campagne in Google Adwords zouden opzetten en hiervoor binnen Google Adwords een speciale doelstelling voor bepalen. Het experiment wat we beginnen is een budget van 100 euro waarvoor we een bestelling verwachten met een orde waarde van 100 euro. Wanneer dit lukt is het experiment geslaagd en gaan we pas verder optimaliseren. Om dit te kunnen meten moeten we in dit geval een conversie pixel aanmaken die alleen van toepassing is op dit experiment. 

Gebruik alleen het marketing kanaal dat werkt

Wanneer we dus internet marketing effectief willen inzetten is het aleen maar het perfectioneren van het marketingkanaal wat werkt voor uw product of dienst. Het zal gebaseerd moeten zijn op harde cijfers en alleen dan moeten worden toegepast als ook is gebleken dat dit werkt. We kunnen veel varianten van verschillende internet marketing kanalen op deze manier lean testen en uiteindelijk zullen de meest succesvolle kanalen overblijven. Toch is het in de praktijk vaak anders georganiseerd en hoor je maar al te vaak “Maar bedrijf x heeft wel succes met facebook advertising” of “Google Adwords werkt wel voor bedrijf x”. Een aanname is in geen enkel geval werkbaar en veel aanbieders van online marketing diensten blijven alleen bij het marketing kanaal waarin ze gespecialiseerd zijn. Dit laatste kan u als bedrijf veel geld gaan kosten en voorkom dit eenvoudig door vroegtijdig te evalueren en bij te stellen. Wilt u meer informatie of ondersteuning neem dan gerust contact op met SMIDIT.